Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2008

ανάλυση πάνω στα 3 άρθρα του νομοσχεδίου της ιδιωτικής τηλεόρασης




ΤΡΙΤΗ 21-10-2008(ΕΡΓΑΣΙΑ 5)



Τα 3 πρώτα άρθρα του νομοσχεδίου για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών αναφέρονται, αντίστοιχα, α)στις βασικές προϋποθέσεις χορήγησης και ανανέωσης αδειών ίδρυσης και λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών, β)στη διαδικασία και τα κριτήρια χορήγησης αδειών ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών, και τέλος γ)στις αρχές εκπομπών και διαφημίσεων για την προστασία της προσωπικότητας και του ιδιωτικού βίου-την προστασία της παιδικής ηλικίας- την ορθή χρήση της ελληνικής γλώσσας.


Αρχικά βασική προϋπόθεση για για την χορήγηση άδειας ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών είναι να εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον και να συνιστούν τη δημόσια λειτουργία καθώς επίσης ότι θα πρέπει να μεριμνούν για την ποιότητα του προγράμματος, την αντικειμενική ενημέρωση., τη διασφάλιση της πολυφωνίας και την προαγωγή του πολιτισμού μέσω εκπομπών του λόγου και της τέχνης. Στα άρθρα 1 και 2 του νομοσχεδίου περιγράφονται με μεγάλη αυστηρότητα και απόλυτη λεπτομέρεια όλα όσα απαιτούνται για την χορήγηση αδειών, για την εμβέλεια των ιδιωτικών καναλιών, για την μεταφορά του τηλεοπτικού σήματος, τα αποκλειστικά δικαιώματα παροχής υπηρεσιών της καλωδιακής τηλεόρασης και πως καθορίζονται, τεχνικοί περιορισμοί, που και πως χορηγούνται οι άδειες, τις προϋποθέσεις της νομοθεσίας για τον οικονομικό ισολογισμό των συμμετεχόντων, ποιες είναι οι επιπτώσεις για όσους παραβιάσουν τα άρθρα και τέλος από ποιους παράγοντες ελέγχονται και καθορίζονται όλα αυτά. Θεωρώ ότι με όλες αυτές τις διαδικασίες, αν όντως τηρούνται όσα αυστηρά υπαγορεύονται στα άρθρα αυτά, θέλουν να επιτύχουν την διασφάλιση των συμφερόντων των πολιτών μέσω των ιδιωτικών τηλεοπτικών εκπομπών, αν και επιφυλάσσομαι για το αν τηρούνται εξαρχής όλοι αυτοί οι νόμοι.


Το 3ο άρθρο είναι πολύ σημαντικό αφού θέτει τις προϋποθέσεις σχετικά με τις εκπομπές και τις διαφημίσεις που μεταδίδονται ότι θα πρέπει να σέβονται την προσωπικότητα, την τιμή, την υπόληψη και τον ιδιωτικό και γενικά την προσωπική ζωή του κάθε ανθρώπου σε όλους τους τομείς της. Επιπλέον οι διαφημίσεις θα πρέπει να μην αφήνουν νοήματα που να απευθύνονται στο υποσυνείδητο αλλά να παρουσιάζουν μόνο όσα πρέπει ώστε να προσελκύσουν το καταναλωτικό κοινό και να μην θίγει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και νοημοσύνη. Σύμφωνα με το 3ο άρθρο απαγορεύονται και οι διαφημίσεις τσιγάρων, φαρμάκων και σεξουαλικού περιεχομένου καθώς και εκπομπών ακόμα και δελτία ειδήσεων που να παρουσιάζουν σκηνές βίας,πολέμου και μίσους με σκοπό την διαφύλαξη της σωματικής και πνευματικής υγείας των ανηλίκων κυρίως. Στην παράγραφο 12 μπορούμε να πούμε ότι βοηθάει στο να διαφυλάσσονται τα συμφέροντα του έθνους και αναφέρεται στα δικαιώματα τα οποία έχει κάποιος την στιγμή όπου η προσωπικότητα και η τιμή αυτού ή κάποιου συγγενικού του προσώπου προσβληθούν. Σε κάθε τέτοια περίπτωση έχει το δικαίωμα ο καθένας ή οποιοδήποτε συγγενικό του πρόσωπο ή πολιτικό στέλεχος επανόρθωσης από το σταθμό που το έκανε αλλά ο σταθμός έχει με τη σειρά του το δικαίωμα απόρριψης της αίτησής τους. Ακόμη σημαντικές είναι οι υπαγορεύσεις των άρθρων περί ορθής χρήσης της ελληνικής γλώσσας και κυρίως σε εκπομπές ενημερωτικού και επιμορφωτικού χαρακτήρα που βοηθούν στην ορθή ενημέρωση του κοινού και συνάμα με την ακριβή μεταγλώττιση ή τον υποτιτλισμό των ξενόγλωσσων εκπομπών. Επίσης όλοι οι σταθμοί υποχρεούνται να εκπέμπουν εκπομπές με πρωτότυπη ελληνική γλώσσα, προγράμματα για κωφάλαλους και αναλφάβητους και μετάδοσης μηνυμάτων κοινωνικού περιεχομένου.


Εφόσον και αν όλα αυτά τηρούνται σύμφωνα με τα παραπάνω άρθρα σίγουρα μπορεί να διαφυλαχτεί το συμφέρον του έθνους και του κάθε πολίτη χωριστά. Αλλά ας μην γελιόμαστε! Σχεδόν τίποτα από όλα αυτά δεν γίνεται και αν γίνονται δεν γίνονται με τόσο μεγάλη ακρίβεια και αυστηρότητα όσο παρουσιάζονται παραπάνω. Πόσες εκπομπές τύπου κοινωνικού ενδιαφέροντος παρουσιάζουν την προσωπική και οικογενειακή ζωή διάσημων που βγάζουν όλα τα άπλυτά τους στη φόρα ακόμη και φωτογραφίες από την οικογενειακή τους ζωή πέρα από την επαγγελματική τους που μας ενδιαφέρει αφού αυτή μας είναι γνωστή. Κι όμως οι εκπομπές αυτές είναι αποδεκτές και τις παρακολουθούν πολλοί αν και καλά τις κατακρίνουν. Ακόμα πόσες εκπομπές έχουν ως καλεσμένους ανώνυμα άτομα που προσφέρονται να μιλήσουν για τα προβλήματά τους αλλά στο τέλος πέφτουν θύματα διακωμώδισης της κατάστασής τους ακόμα και χωρίς να το καταλαβαίνουν. Όλες αυτές οι εκπομπές όχι μόνο δεν διαφυλάσσουν την προσωπικότητα του καθενός μας αλλά περιγελούν και τις τραγικές καταστάσεις της ζωής μας. Βέβαια σε κάποιες εκπομπές ή δελτία ειδήσεων με το να αλλοιώνουν κάπως την φωνή των προσώπων ή να δείχνουν την πλάτη τους μόνο ή να βάζουν μαυρισμένο ή θολό πλάνο στο πρόσωπό τους θεωρούν ότι τα προστατεύουν αλλά τελικά ίσως τα παρουσιάζουν περισσότερο θύματα από ότι είναι ενώ κανονικά στα άρθρα απαγορεύεται η οποιαδήποτε δημόσια εμφάνισή τους. Όσον αφορά τις διαφημίσεις και γενικά κάποιες εκπομπές κάποιες φορές μεταφέρουν και ρατσιστικά μηνύματα(φύλο, θρησκεία, έθνος) που πρέπει να απαγορεύονται ενώ και διαφημίσεις φαρμάκων, τσιγάρων μεταδίδονται αν και όχι τόσο συχνά τα κύρια μηνύματά τους αναγράφονται με πολύ μικρά γράμματα και περνούν πολύ γρήγορα από την οθόνη μας που ούτε καν πολλές φορές τα προσέχουμε αντί να αναγράφονται με μεγάλα γράμματα για να προστατευτεί το κοινό. Πολλές εκπομπές και σίριαλ παρόλο που απαγορεύονται στα άρθρα μεταδίδονται σκηνές βίας(σωματικής, σεξουαλικής, πνευματικής) που μπορεί να κάνουν κακό στα παιδιά αλλά και βωμολοχίες και όχι σίγουρα ορθή χρήση της γλώσσας- κι αυτό παρατηρείται και σε εκπομπές με ευυπόληπτους καλεσμένους και αξιόλογους ανθρώπους καταξιωμένους στο χώρο τους που αντί να θεωρούνται παράδειγμα προς μίμηση γίνονται παράδειγμα προς αποφυγή- και άρα ούτε και σωστή προώθηση της επικοινωνίας. Καλό είναι ότι η τηλεόραση πριν την αρχή κάθε εκπομπής προβάλλει το σήμα καταλληλότητας αλλά παρόλαυτά μπορεί να γίνονται και απαγορευμένες σκηνές σε ώρες που τα παιδιά παρακολουθούν τηλεόραση.


Που είναι λοιπόν το κράτος και οι υπεύθυνοι που γυρνούν την πλάτη σε όλα αυτά? Αντί να παρουσιάζονται όλο και περισσότερο εκπομπές και διαφημίσεις περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος και ενημερωτικού σκοπού γίνονται όλο και περισσότερο ελκυστικές εκπομπές "κουτσομπολιού" και "ψυχαγωγίας" τύπου ριάλιτι που θίγουν τα ανθρώπινα δικαιώματα. Όμως εμείς πρέπει να μην μείνουμε παθητικοί απέναντι στο πρόβλημα και μπορούμε να κρίνουμε ότι βλέπουμε και να σταθούμε ενάντια σε όλα αυτά απλά με ένα πάτημα του κουμπιού.

1 σχόλιο:

Έλενα Σιδέρη είπε...

Είναι ότι καλύτερο έχεις γράψει μέχρι αυτή τη στιγμή. Καλή περίληψη των άρθρων, προσωπική ματιά με πάθος, ακλάη περιγραφή των αμφισημιών του πρέπει και τι γίνεται. ΤΟ μόνο που λείπει είνια η θεωρητική συζήτηση-κάτι που πρέπει να αρχίσεις να το δουλεύεις λίγο και μια καθαρή απάντηση για το ιδέα-εικόνα του έθνους μας δίνει το νομοσχέδιο