Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2008

το 10




Πώς παρουσιάζεται η λαϊκή κουλτούρα μέσα από την κοινωνική σειρά "ΤΟ 10".



Προβάλλονταν τον προηγούμενο χειμώνα στον Αlpha κάθε Παρασκευή στις 10 το βράδυ. Στη σειρά πρωταγωνιστούσαν οι παρακάτω ηθοποιοί:Δημήτρης Καταλειφός, Ρένη Πιττακή,Βασίλης Χαραλαμπόπουλος,Μαρία Ναυπλιώτου και το σενάριο είναι της Μαίρης Ζαφειροπούλου και του Σταύρου Καλαφωτίδη. Η σειρά αυτή στηρίζεται στο ημιτελές έργο του Μ.Καραγάτση όπου κάνει μια πλήρη χαρτογράφηση του ιστορικού και κοινωνικού τοπίου της μεταπολεμικής Ελλάδας εστιαζόμενος σε μια γειτονιά του Πειραιά του 1957.Είναι έργο που μαγεύει τον τηλεθεατή με απλές καθημερινές ιστορίες που παρουσιάζουν τις συνήθειες,τον τρόπο ζωής,τα ήθη και τα έθιμα της τότε Ελλάδας,τις σχέσεις μεταξύ των γειτόνων,τη γλώσσα που χρησιμοποιούσαν,τη μουσική που άκουγαν,το ντύσιμο,τις διατροφικές τους συνήθειες που ήταν λιτές ανάλογα με τις συγκυρίες της εποχής και τέλος τις σχέσεις μεταξύ των συγγενών. Στο παλιό λοιπόν εργοστάσιο αναβιώνει μια μικρή πολιτεία με το καφενείο,το κρεοπωλείο,το μπακάλικο,τα πλοία του λιμανιού,τα παλιά διαμερίσματα και αυτό προκαλεί στον τηλεθεατή τη νοσταλγία αφού οι ηθοποιοί αναβιώνουν μέσα από τους ρόλους τους το μόχθο,τη βιοπάλη,τη φτώχεια,την αγωνία για την επιβίωση και την αθλιότητα.


Οι εικόνες της σειράς μας φέρνουν ακριβώς στον τόπο που διαδραματίζονται τα γεγονότα γιατί είναι απόλυτα ζωντανές και αληθινές αφού τα γεγονότα είναι βγαλμένα από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων που ζούσαν σε εκείνη την εποχή στην Ελλάδα. Οπότε η σειρά αυτή είναι πολύ οικεία στον τηλεθεατή αφού βασίζεται σε αληθινά πρόσωπα και αληθινές καταστάσεις της προσωπικής ζωής των ανθρώπων αυτών και οι σχέσεις μεταξύ τους δεν απέχουν και πολύ από την δική μας πραγματικότητα και μας κάνει να αισθανόμαστε την αγωνία τους και την θλίψη τους. Το πλούσιο εικονογραφικό υλικό και η μουσική που ακούγεται κατά τη διάρκεια της σειράς μας μεταφέρουν αμέσως στο πεδίο των καταστάσεων που μπορούν να αναπαραστήσουν την πραγματικότητα των ανθρώπων,των σχέσεων και των συμπεριφορών τους. Συνδέει την ιστορία της μεταπολεμικής Ελλάδας,με καθημερινούς ανθρώπους και καταστάσεις του δημόσιου και ιδιωτικού βίου και σίγουρα με κάποια μυθοποιητικά στοιχειά που μας αφήνουν και ελεύθερους να φανταζόμαστε και όσα δεν μπορούμε να δούμε.


Σίγουρα δεν προβάλλεται όλη η ζωή και τα γεγονότα της μεταπολεμικής Ελλάδας αλλά ένα μέρος τους,μια συγκεκριμένη δηλαδή γειτονιά με συγκεκριμένους ανθρώπους(τάξη,επάγγελμα κ.α).Προσπαθεί ο δημιουργός να μας κάνει τα βιώματα των ηθοποιών να τα νιώθουμε κι εμείς. Οι εικόνες είναι κάπως δραματοποιημένες για να γίνεται πιο έντονο το ενδιαφέρον του κοινού. Άρα βλέπουμε πως ισχύουν και οι 3 θεωρίες αναπαράστασης(αντανακλαστική αφού παρου6σιάζεται ο εξωτερικός κόσμος αν και όχι αποκομμένος από το άτομο και τον δημιουργό και μας μεταφέρει τα συναισθήματα και του τοπίου και των προσώπων, πρόθεση του δημιουργούαφού μας μεταφέρει τον δικό του σκοπό της δημιουργίας της σειράς όπως ανέφερα και παραπάνω αλλά αφήνει και περιθώρια στον τηλεθεατή να βγάλει τα δικά του νοήματα και συμπεράσματα από τη σειρά και τέλος η κατασκευαστική θεωρία αφού οι εικόνες του έργου, τα σκηνικά, τα κοστούμια μπορούν να μας μεταφέρουν ένα μέρος της μεταπολεμικής Ελλάδας) . Για όλους τους παραπάνω λόγους επέλεξα ως λαϊκό το συγκεκριμένο τηλεοπτικό έργο .


1 σχόλιο:

Έλενα Σιδέρη είπε...

Σε γενικές γραμμές καλό παράδειγμα. Θ αμπορούσε να έχεις αναφερθεί στο άρθρο και στο διδάγματα της σημειωτικής για να βοηθήσεις την ανάλυση. Στο τέλος αυτό που λες ότι οι τρεις θεωρίες εφαρμόζονται δεν στέκει