Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2008

ΜΕΘΟΔΟΙ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑΣ ΤΩΝ ΜΜΕ




Πώς και ποιοι μέθοδοι της ανθρωπολογιας των ΜΜΕ ισχύουν στη σειρά "το 10".



Αρχικά θα ήθελα να ανφέρω ότι τα ΜΜΕ γίνονται όλο και περισσότερο μέρος της πραγματικότητας. ο σκοπός της ανθρωπολογίας των ΜΜΕ είναι ότι μελετούν όλη τη διαδικασία παραγωγή-διανομή-κατανάλωση του προϊόντος ακι8 συγκεκριμέμα μελετουν 1)το ιστορικό τοπίοπ των ΜΜΕ, 2)τις σχέσεις των ΜΜΕ με τις εκάστοτε εξουσίες, 3)την επίδραση των ΜΜΕ στις εκάστοτε συνήθειες των ανθρώπων, 4)τις αντιδράσεις που πρεοκαλούν στο κοινό(ανάλογα) τα ΜΜΕ και τέλος 5)την εξέταση της εφαρμογής τους στα διαφορετικά κοινωνικά περιβάλλοντα.Για πολλά χρόνια όπως αναφέρουν στο άρθρο τους οι Fay D.Ginsburg,Lila Abu-Lughod και Brian Larkin τα ΜΜΕ αποτελούσαν ταμπού για τους ανθρωπολόγους κι αυτό γιατί θεωρήθηκαν πολύ μοντέρνο πεδίο ωστε να ασχοληθεί μ αυτό η ανθρωπολογία η οποία ήταν από πάντα ταυτισμένη με την παράδοση.Η συστηματική παρακολούθηση των ΜΜΕ από την επιστήμη της Κοινωνικής ανθρωπολογίας ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1980 ως κοινωνική πρακτική.


Χρησιμοποιούν έτσι κάποιες μεθόδους ορισμένες από τις οποίες εντοπίζω στο κείμενό μου για τη σειρά "το 10". Αρχικά η 1η μέθοδος που περιγράφεται είναι η κειμενική ανάλυση όπου το αντικείμενο της έρευνας είναι ο ίδιος ο λαός που πρέπει να εξεταστεί. Σύμφωνα με την μέθοδο αυτή όπου δεν λαμβάνονται υπόψην οι προκαταλήψεις του δέκτη αλλά ούτε και η ιδεολογία του αλλά μόνο αυτό που βλέπουμε πρέπει να εξεταστεί και να αναλυθεί. Στη συγκεκριμένη τηλεοπτική σειρά αντικείμενο της έρευνας είναι οι άνθρωποι που ζουν σε μια συγκεκριμένη γειτονιά της Αθήνας, μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο και οι άνθρωποι είναι της ίδιας κοινωνικής τάξης.


Άλλη μέθοδος που θεωρώ ότι ισχύει στο παράδειγμά μου είναι η ερμηνευτική μέθοδος που αποτελεί μια βαθύτερη ανάλυση και περιγράφει την άποψή μας αφού δίνουμε την δική μας πραγματικότητα χωρίς να ξέρουμε όμως την άποψη του δημιουργού, των συντελεστών της σειράς και ακόμα και των άλλων τηλεθεατών της σειράς. Η διική μου πραγματικότητα βγαίνει μέσα από την ίδια πραγματικότητα που προσπσθεί ο δημιουργός να μας μεταφέρει μέσα από την σειρά και είναι ότι περιγράφει και μας κάνει να ζούμε μέσα από γεγονότα και καταστάσεις των ανθρώπων της μεταπολεμικής Ελλάδας του σίριαλ ότι ζούμε και εμείς εκεί και ότι είναι ακριβώς έτσι όπως διαδραματιζόταν παντού.


Τέλος ίσως να ισχύουν και άλλοι μέθοδοι αλλά αυτές θεωρώ ότι ισχύουν πιο έντονα στο παράδειγμά μου. Από την την στιγμή που συνδιάζονται διφορετικές μέθοδοι όπως η κειμενική ανάλυση και η ερμηνευτική μέθοδος άρα έχουμε και την συνδιαστική μΈθοδο της ανθρωπολογίας των ΜΜΕ.

1 σχόλιο:

Έλενα Σιδέρη είπε...

Kαλή περιγραφή.Πρόσεξε όταν λες
'Χρησιμοποιούν έτσι κάποιες μεθόδους ορισμένες από τις οποίες εντοπίζω στο κείμενό μου για τη σειρά "το 10".Ποιοι χρησιμοποιούν δηλ. πού αναφέρεσαι? Για τις δικέςσ ου μεθόδους μιλάς.

Στο παρακάτω γίνεσαι αόριστη. 'Σύμφωνα με την μέθοδο αυτή όπου δεν λαμβάνονται υπόψην οι προκαταλήψεις του δέκτη αλλά ούτε και η ιδεολογία του' Ποια δηλ ήτνα η ιδεολογία σου και οι προκαταλήψεις σου?